– Mi ez a sok rendőr? Kik ezek az emberek? – kérdezi a józsefvárosi kínai piac főbejáratánál az egyik üzlet szír tulajdonosa, Mohamad Gunid, amikor meglátja, hogy erős rendőri kísérettel, kamerák kereszttüzében elegáns nők és öltönyös férfiak tartanak a kapu felé.
– Akarni bezárni piacot – mondja tört magyarsággal a mellette álló, Hong-ként bemutatkozó kínai férfi.
– Már megint? – lepődik meg a szír vállalkozó, és felnevet. – Nem hiszem, hogy sikerülni fog nekik. Szinte minden évben megpróbálják tönkretenni a piacot, de eddig mindig meghátráltak. Most is így lesz, mert erre a piacra szükség van.
A szír férfi fenntartásai korántsem alaptalanok, hiszen a főváros nyolcadik kerületében – állami tulajdonú, a MÁV tulajdonában lévő területen – lévő híres, hírhedt Négy Tigris Piac bezárásáról többször felröppentek hírek az elmúlt évtizedekben. Eddig azonban mindent túlélt az 1993-ban megnyitott piac.
– Mi ez a sok rendőr? Kik ezek az emberek? – kérdezi a józsefvárosi kínai piac főbejáratánál az egyik üzlet szír tulajdonosa, Mohamad Gunid, amikor meglátja, hogy erős rendőri kísérettel, kamerák kereszttüzében elegáns nők és öltönyös férfiak tartanak a kapu felé.
– Akarni bezárni piacot – mondja tört magyarsággal a mellette álló, Hong-ként bemutatkozó kínai férfi.
– Már megint? – lepődik meg a szír vállalkozó, és felnevet. – Nem hiszem, hogy sikerülni fog nekik. Szinte minden évben megpróbálják tönkretenni a piacot, de eddig mindig meghátráltak. Most is így lesz, mert erre a piacra szükség van.
A szír férfi fenntartásai korántsem alaptalanok, hiszen a főváros nyolcadik kerületében – állami tulajdonú, a MÁV tulajdonában lévő területen – lévő híres, hírhedt Négy Tigris Piac bezárásáról többször felröppentek hírek az elmúlt évtizedekben. Eddig azonban mindent túlélt az 1993-ban megnyitott piac.
Annak ellenére is, hogy a rettenetes állapotú konténervárosban sok esetben kétes hátterű cégek kétes eredetű, minőségű árukat kínálnak, s gyakoriak a bűncselekmények. A piac túlélésére az lehet a magyarázat: az árak rendkívül alacsonyak, így pedig sok ezer szűkösen élő család egyetlen megmaradt beszerzési forrásává vált a kínai piac. A helyzetet jól jellemzi az: a megkérdezett árusok is úgy vélik, hogy a forgalomnak legalább 30-40 százaléka „feketén bonyolódik.”
Mindezek miatt a kerület jelenlegi vezetése is megpróbálkozott a piac felszámolásával. Kocsis Máté, józsefvárosi polgármester (Fidesz-KDNP) a nyáron kezdeményezte a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-nél (MNV) és a MÁV-nál azt, hogy mondják fel a piac jelenlegi üzemeltetőjének bérleti szerződését.
A polgármester indoklása szerint közbiztonsági és adóhatósági szempontból is káros a piac működése. A MÁV eleget tett a kérésnek: felmondta a bérleti szerződést a Komondor Kft.-vel, amely 1997 óta működteti a piacot. A felmondási idő csütörtökön lejárt, így pedig a MÁV megkísérelte visszavenni a közel 39 ezer négyzetméteres területét, ahol jelenleg becslések szerint 1500-2000 árusítóhely működik.
A két fél közötti feszült helyzetet jól jelzi az: a MÁV a rendőrség segítségét kérte csütörtökre a jogi küldöttség mellé, személyes védelemre hivatkozva. A rendőrségi beavatkozásra nem volt szükség, ám a tárgyalás korántsem volt baráti találkozó. A MÁV küldöttségét testes, barátságtalan tekintetű „portások” fogadták, a Komondor Kft. üzemeltetési igazgatójaként bemutatkozó Bálint György pedig rögvest jelezte: nem engedik be a vasúttársaság képviselőit a piacra. Ezt követően hamar kiderült, hogy békés megegyezésre esély sincs. A Komondor Kft. jelezte, vitatja a bérleti szerződés felmondásának jogszerűségét, ezért bírósághoz fordultak, a jogerős ítéletig pedig álláspontjuk szerint nem kell átadni a területet.
Mindezt a cég jogi képviselőjeként megjelent ügyvéd – aki a nevét firtató kérdésre úgy reagált, hogy „nézzenek utána” – provokációnak nevezte, hogy a MÁV rendőri kísérettel, a sajtó képviselőinek gyűrűjében jelent meg. A vasúttársaságot képviselő Korsós Boglárka, a MÁV Zrt. vagyonkezelési és gazdálkodási igazgatója ezzel szemben úgy érvelt: a Komondor bérleti szerződése megszűnt, azt nem befolyásolja az sem, ha bírósághoz fordul az eddigi üzemeltető.
A vita végül a Komondor átmeneti győzelmével zárult, hiszen egyelőre minden maradt a régi a piacon. Igaz, aligha sokáig lesz változatlan a helyzet: a MÁV már csütörtökön újabb ellentámadást jelentett be. Lekapcsolták az áramszolgáltatást a piacon, és előkészítették a vízellátás korlátozását. Sigulinszki Tibor, a MÁV szóvivője lapunknak azt mondta: bíznak abban, hogy az árusok elhagyják a piacot, a Komondor pedig eleget téve kötelezettségének, eredeti állapotban visszaadja a területet. Ha így történik – tette hozzá –, akkor az ingatlant átadják a vagyonkezelőnek. (A kerület sportközpontot, szabadidőparkot hozna létre a piac helyén.)
A szóvivő kérdésünkre elmondta, hogy ha a Komondor Kft. továbbra is ellenáll, akkor megteszik a szükséges jogi lépéseket a terület visszaszerzéséért. Pénteken végrehajtást kezdeményeznek.
A történtek után több kereskedőt is kérdeztünk arról, mihez kezdenek, ha menni kell. Többségük még a csütörtöki események ellenére is úgy vélte, hogy majd akkor kezdenek aggódni, ha elkezdik kipakolni üzletét.
– Ha tényleg menni kellene, akkor csak átköltöznék a túloldalra – utalt egy élelmiszert áruló üzlet kínai tulajdonosa arra, hogy a piac mellett vezető Kőbányai út másik oldalán lévő, magántulajdonban lévő területen hasonló, ám némiképp kulturáltabb piac működik.
Ennek kapcsán egy szomszédos üzlet vezetője azt mondta:
– Bezárhatják a piacot, de amíg lesznek szegény emberek, semmi nem változik. Ha nem itt, akkor majd másutt adjuk el árunkat.
Forrás: Népszabadság